Neboli psychologie obchodování v duchu publikace Trading in the Zone od Marka Douglase. Tuto skvělou knihu jsem si opět po dvou letech otevřel a inspiruji se jejím obsahem. Pokračování.
5. Kapitola
Dynamika vnímání
Str. 77
To, jak přijímáte informace, jak se cítíte a jak jste ve výsledku připraveni plynule splynout s proudem a využít všech příležitostí, určuje vaše vlastní duševní struktura.
Plynou s proudem a vnímají nekonečnou sekvenci příležitostí - a pokud s nim neplynou, dokážou to rozeznat a neobchodují.
Str. 79
Za prvé: mezi vším, co existuje, a vším ostatním, existuje vztah příčiny a následku.
… hlavně přesvědčení, která během svého života získáváme, existují v našem duševním prostředí v podobě strukturované energie.
Str. 80
Může energie nabrat určitý tvar? Může být strukturována tak, aby reflektovala vnější síly, které její existenci zapříčinily? Odpověď zní jasné ano! Například: myšlenky jsou energie.
… že je naše schopnost učení neomezená..
Str. 81
Vše, co je energií, má potenciál vyjádřit se jako síla, což je přesné to, co naše vzpomínky, rozlišení a přesvědčení dělají.
Str. 91
Pochopení, uvědomení si a poznání způsobu, jakým obejít přirozený sklon mysli asociovat, tvoří velkou část cesty za úspěchem.
… vědomé převzetí kontroly nad asociačním procesem
6. Kapitola
Hledisko trhu
Str. 93
Každý z obchodníků, se kterými jsem za posledních 18 let pracoval, se musel naučit nastavit svou mysl tak, aby se dokázal plné soustředit na aktuální tok příležitosti.
Str. 93/94
Nejlepší obchodníci se dostali do bodu, kdy jsou bez sebemenších pochyb nebo vnitřního rozporu schopni věřit, že se může stát cokoliv. Oni nepředpokládají, že se může stát cokoliv, proste to ví. Jejich víra v nejistotu je tak silná, že jim vlastně zabraňuje asociovat aktuální moment s výsledky předchozích obchodu.
Str. 95
Základem, duší "oblasti" je absolutní synchronizace strhem. Výsledkem toho cítíte , co trh udělá, jakoby mezi vámi a kolektivním vědomím všech zúčastněných neexistoval rozdíl. Oblast znamená duševní prostor, který umožňuje víc, než jen číst kolektivní mysl - umožňuje být ní v kompletním souladu.
Obchodníci, kteří zažili spojení s kolektivním vědomím trhu, umí předpovídat změnu směru stejné, jako to dokáže jednotlivá ryba v hejnu v přesně ten správný moment.
Aby mohlo dojít k synchronizaci, je nezbytné, aby se vaše mysl otevřela tržní skutečnosti, tržnímu hledisku.
… pokud se nenaučíme vycvičit naší mysl tak, abychom přijímali a důvěřovali kreativním informacím, zpravidla vyhrává strana logiky.
Str. 96
Mým cíle je, abyste po přečtení této a sedmé kapitoly plně a bez sebemenších pochyb přijali to, že nejvyššího obchodního úspěchu lze dosáhnout jedině rozvinutím neotřesitelné víry v nejistotu.
Jednat efektivně v prostředí, jehož rysy a povaha jsou odlišné od toho, na co jsme zvyklí, vyžaduje změny či úpravy způsobu, jakým o věcech smýšlíme.
… obchodování je víc, než jen schopnost občas se trefit.
Str. 97
Je-li něco skutečné přijato, nemůže to být v rozporu s žádnou jinou součástí našeho duševního prostředí. Když v něco věříme, bereme to jako přirozenou součást toho, kým jsme, bez nějakého konfliktu či námahy. Rozpor mezi jednotlivými komponentami duševního prostředí přímo určuje nedostatek přijetí.
Str. 99
Nepředdefinování risku, neutnutí ztrát a nesystematické zužitkování profitu patří k nejčastějším - a také nejdestruktivnějším - obchodním chybám. Pouze ti nejlepší je ze svého obchodování dokázali dostat. V určitém bode své kariéry se naučili věřit, bez zrnka pochybnost, že se může stát cokoliv a že musí vždy počítat s neznámým a neočekávaným.
Str. 100
Kdyby věřil v existenci všech těchto skrytých proměnných, a jejich vlivu na pohyb cen, pak by nutně musel vědět, že žádný výsledek obchodu nemůže být jistý.
Odpověď je prostá: obvyklý obchodník si nepŕeddefinovává risk, neutíná ztráty a nesystematizuje profity proto, že to nepovažuje za nutné. A důvodem toho není nic jiného, než že věří, že na základe toho, co vidí, ví, co se bude dít.
Str. 101
… působí toto přesvědčení na vnímání jako rozšiřující síla, umožňující obchodníkovi vnímat informace, které by před ním jinak zůstaly skryty.
… dokáže uvěřit tomu, že je možné cokoliv, začíná myslet v pravděpodobnostech.
7. Kapitola
Obchodníkova výhoda: Myšlení v pravděpodobnostech
Str. 103
… že jsem konzistenci podřídil pravděpodobnostem.
Str. 103/104
To, čemu vlastníci kasin, zkušení hráči, a ti nejlepší obchodníci rozumí, a co je pro obvyklého obchodníka tak těžké pochopit je, že jakkoliv náhodnou událost lze proměnit v souvislý úspěch, pokud stojí pravděpodobnost na vaší straně a disponujete dostatečným vzorkem chování.
Str. 104
Právě k vůli tomu je myslet v pravděpodobnostech tak obtížné: vyžaduje to totiž dvě vrstvy přesvědčení, která jsou na povrchu v rozporu. Říkejme první vrstvě mikroúroveň. Na této úrovni musíte uvěřit nejistotě a nepředvídatelnosti každé jedné hry
Druhou vrstvu nazveme makroúrovní. Na této úrovni je třeba uvěřit tomu, že výsledek série her je relativně jistý a předvídatelný. Míra této předvídatelnosti závisí na konstantních proměnných, které známe dopředu a které představují náskok (výhodu) před ostatními hráči.
Str. 105
Je to právě schopnost současné věřit v nepředvídatelnost na mikroúrovni a předvídatelnost makro úrovn0, jež dělá kasina a profesionální obchodníky úspěšnými. Jejich víra v unikátnost každé hry jim zabraňuje v zoufalých pokusech za každou cenu předvídat výsledek. Naučili se plně přijmout fakt, že žádný výsledek nelze znát dopředu, a co více, že aby vydělali, ho ani znát nepotřebují.
… nejsou zatíženi nerealistickými očekáváními toho, co se bude dít, ani pocitem, že musí mít pravdu. Proto je pro ne snazší soustředit se zcela jasně na své šance a bezchybné provedení připravené akce, díky kterému se mohou vyhnout chybám.
V obchodování jsou známými proměnnými (z pohledu jednotlivých obchodník) výsledky tržní analýzy.
Stejné tak opakuje své chování den za dnem a týden za týdnem skupina jednotlivců, kteří se navzájem ovlivňují. Vzorce tohoto kolektivního chování lze snadno vysledovat pomocí trendových čar, klouzavých průměrů, oscilátorů a retracernentů. Každá analytická pomůcka využívá sadu kritérií, podle kterých definuje hranice nalezeného vzorce. Tyto kritéria a hranice jsou pro obchodníka známými proměnnými.
Jsou pro jednotlivce tímtéž, jako pro kasino či hráče pravidla hry. Tím myslím to, že obchodníkovy analytické nástroje jsou známé proměnné, dávající mu náskok před ostatními, stejné jako ho dávají pravidla hry kasinu.
Str. 106
V obchodování jsou neznámými proměnnými ostatní obchodníci, kteří mohou trhem pohnout tím, že vstoupí či vystoupí z obchodu.
Pokračování ……………
Tiro